Nevyhorieť

Stres, depresie, burnout sú epidémiami 21 storočia. WHO prisúdila burnoutu status oficiálnej diagnózy – od januára 2022. Je ale potrebné venovať pozornosť prevencii, edukácii.Mnohé dokážeme “zachrániť” na individuálnej úrovni nutnými zmenami životného štýlu.Nedostatok spánku, absencia pravidelného relaxu, nevyváženosť stravy, sedavý spôsob života pomaly devastujú organizmus,naše “mitochondriálne zdravie”- trpia tým všetky orgány, výrazne mozog. “Existuje priama súvislosť medzi dysfunkčnými mitochondriami a následnými zápalovými procesmi v mozgu, ktoré môžu spôsobovať depresie”-Martin Picard, PhD, z oddelenia behaviorálnej medicíny Columbia University.V jednej švédskej štúdií bolo dokonca u 37 ľudí, ktorí spáchali samovraždu, zistené v krvi zvýšené množstvo mitochondriálnej DNA ( DNA vylúčená do krvi vplyvom poškodených mitochondrií). TOP 3 stratégié, ktoré môžme urobiť ihneď: 1. Dostatok spánku & relax.2.Vyvážená strava s dostatkom omega 3 mastných kyselín, Mg, B vitamínov a pravidelná nutričná – kalorická reštrikcia, prerušovaný pôst napr.(spustíme autofágiu – “bunkové upratovanie” – recyklujú sa poškodené bunky, ich časti, likvidujú sa staré, pre-karcinogénne bunky,.. ). 3. Pohyb – účinné antidepresívum (Rethorst, Thrivedi )