Zdravie & Reziliencia

Ak hovoríme o zdraví, odolnosti, reziliencii, musíme ich k podstate – k bunkovému zdraviu.

Piliermi nášho zdravia sú nepochybne kvalitná spánková hygiena, stres manažment, výživa, pohyb.

Takto vytvoríme solídny odrazový mostík k našej energii, vitalite. No predsa len jedna zázračná ingrediencia nám chýba. Kvalitný servis, kvalitná údržba nášho nášho tela.

Upratujeme našu domácnosť, našu kanceláriu, garáž, ale kedy upratujeme naše telo ???

Takýmto uptratovaním ,“ bunkovým detoxom“ nášho tela je práve proces autofágie.

Autofágia, z gréčtiny – „samopojedanie“, prirodzený bunkový proces „samočistenia“, ktorým sa telo zbavuje a recykluje poškodenné bunky, nefukčné bunky.

Autofágia – stratégia pre  odolnejšie a výkonnejšie telo a myseľ.

„Kľúčový proces pre našu imunitu, významne redukujúci riziko chronických zápalov, ochorení, pomáha predchádzať neurologickým ochoreniam – od depresie po demenciu.“ ( G.M.Church- profesor genetiky, Harvard Medical School)

Naše telo je teda  menej náchylné na ochorenia, autofágia má neuroprotektívne účinky, naša „hlava“ funguje na plné obrátky – mentálne procesovanie informácii, lepšia pamäť, máme lepšiu náladu.

Efektívnym spôsobom „zapnutia upratovania nášho tela“ je aktivovanie enzýmu AMPK, náš anti- aging enzým. Ampk je šéfka upratovacej čaty, ktorá dáva pokyn „ideme na to“ 😊

Ako spustiť naše samočistenie ? Ako efektívne začať autofágiu ?

Poďme na to :

2 praktické spôsoby „spustenia samočistenia“

  1. Kalorická reštrikcia ( napr. prechodné / prerušované hladovanie – „intermittent fasting),

v kombinácii s potravinami napomáhajúcimi spustiť autofágiu :kurkuma, bobuľoviny, kakao, čokoláda 85 % +, zelený čaj, earl gray, „,medicínske huby“ – reishi, cordyceps, čaga,…

  • Cvičenie, špeciálne HIIT – vysokointenzívny intervalový tréning

Pre lepšiu predstavu pridávam môj príklad autofágie – ako vyzerá bunkové upratovanie u mňa.

Moje týždenné upratovanie“

  • začínam v piatok
  • piatok = vegan day: iba zelenina a zdravé tuky (olivový olej, orechy,avokádo,…), málo sacharidov – do 50 gr, bielkovín – do 25 gr.
  • piatkový obed: posledné jedlo dňa ( 12-13:00)
  • Sobota – je deň „D“
  • ráno – iba zelený čaj + zázvor + kurkuma + čierne korenie
  • SIT – šprintový intervalový tréning ( 3-4 šprinty naplno s pauzami max. 20 s)
  • Obed o 13:00 – prvé jedlo dňa ( takto 24 hodinový pôst)

FINITO !!!:) – máme poupratované.