“Čo nás nezabije, to nás posilní.”

Čo nás nezabije, to nás posilní.“ Známy citát F. Nietzsche – ho trefne vystihuje princíp hormézy, kedy pravidelnému, postupnému vystavovaniu sa stresovým podnetom náš organizmus sa stáva, výkonnejším, stresu – odolnejším a zdravším. Áno naše telo, myseľ potrebujú trochu nepohody, adverzity. Tu je výber TOP hormetických aktivít pre zvyšovanie našej fyzickej a psychickej odolnosti. Pre naše zdravie, rezilienciu.

Hlavným benefitom hormézy je skutočnosť, že „aktivuje“ naše zdravie, odolnosť, dlhovekosť. Ovplyvňuje totiž na bunkovek úrovni troch „kľúčových hráčov nášho zdravia a dlhovekosti“  –  AMPK, mTOR, sirtuíny. Máte pravdu, nie je podstatné vedieť prečo to funguje, vieme, že horméza fuguje.

Ako hovorí slávny slogan: „Just do it“

Horméza – skúsme nasledovné hormetické aktivity.

  1. Kalorická reštrikcia  

Zdravo sa stravovať je super. Je to nesmierne dôležité, je to základ. No, nestačí to. Musíme sa s našim telom „viac hrať“, prebudiť naplno „potenciál zdravia, dlhovekosti.“ To je podobné, ako by sme boli majiteľmi super  výkonného športiaku, ale vždy sme jazdili maximálne 80kou. Nikdy sme neuvyžili jeho super výkon, na ktoré bolo postavené.

Pravidelne, cyklicky striedať režime zníženého denného kalorického príjmu, resp. rôzne druhy pôstu s bežnými dňami, je neuveriteľne prospešné.

Jesť „stále rovnakým spôsobom“ – svojich +/- cca 8400 kj ( „doporučený denný kalorický príjem“) i keď prevažne zdravých potravín je základ. Skúsme sa však posunúť do ďalšieho levelu nášho zdravia 🙂

2. Cvičenie

 Každý pohyb sa ráta. Nemusíme pritom behať maratóny, tráviť hodiny v gyme. Aj 15 minútový pohyb denne neskutočne pomáha – cítime sa lepšie, nehovoriac o fakte, že významne znižuje riziká mnohých ochorení (napr.o viac ako 40 % znižuje riziko srdcovo – cievnych ochorení

Ak chceme maximalizovať účinok pohybu, ideálne sú rôzne formy vysokointenzívnych intervalových tréningov, napr. aj  tzv. SIT- šprintový tréning.

V prípade, že trénujeme „ na lačno“ doprajeme „super combo“ hormézy svojmu telu.

Náš organizmus disponuje svojimi prirodzenými mechanizmami ako si poradiť s takouto dávkou stresu – napr. x násobnou intenzívnejšou „produkciou“ rastového hormónu. ( nezabúdajme prosím na princíp hormézy: stres stupňujeme pomaly, postupne, nezabúdame na kvalitnú regeneráciu.)

3. Dýchacie cvičenia – tzv. prechodný hypoxický tréning.

 Hlavný princíp je, aby sme telo učili efektívnejšie využívať dostupný kyslík v organizme a zvyšovali našu toleranciu na CO2. Jednoducho trénujeme „vydržať bez dychu“ cez rôzne dýchacie techniky – Butejkova technika, Wim Hof,  rozmanité ayurvédske techniky a pod. Ideálne je ich kombinovať. Sám si „miešam 4 v 1“ :). Je to fakt sila !. Treba si to ako napokon všetko „individualizovať“. Testovať, objavovať, …, čo najviac vyhovuje pre relaxáciu alebo naopak „nakopnutie.“

Pravidelné hypoxické tréningy jednoznačne preukázateľne zvyšujú našu výkonnosť, energiu. (zvyšujeme hodnoty parametra VO2 max)

4. Otužovanie ( ideál v kombinácii so saunou)

Nielen chlad, ale aj „horúčava“, samozrejme „správne dávkovaná“ dokáže naštartovať mnohé ozdravné mechanizmy v našom tele.

Pravidelné ľadové sprchy pôsobia neuveriteľne blahodárne aj  na našu psychiku.

A samozrejme nesmieme zabúdať na xenohormézu .

Ak pre hormézu platí: „čo nás nezabije, to nás posilní“, v prípade xenohormézy platí, že konzumujeme rastliny, ktorých „nezabil“ stres a ich konzumáciou príjimame dôležité zdraviu prospešné látky ( resveratrol, kurkumím, supforafan, quercetin, ECGC, pqq, …)

 Ich konzumácia nám neuveriteľne pomáha. Príkladom „vystresovanej rastliny“ sú naše čučoriedky. To je naša superpotravina !

Ďalším príkladom je napríklad hrozno – musí sa vysporiadať s mnohými stresovými faktormi: napr. plesne, rastie v pôde vysušovanej slnkom,…Práve hrozno obsahuje významné množstvá prospešného resveratrolu, špeciálne odroda pinot noir 🙂 Asi aj to vysvetľuje tzv. „francúzsky paradox“:)

Takto v skratke – návod, ako  „ vyštengrovať “ naše telo, myseľ k vyššej fyzickej a psychickej výkonnosti, k reziliencii.

Naučme sa tieto „4 hormetické aktivity“ + xenohormézu aplikovať pravidelne, v rôznych formách, kombináciach.

 Kľudne aj v priebehu jedného dňa !

Na zdravie !