Potrebujeme trochu nepohody – Horméza

Kľúčovými pre naše zdravie sú napríklad:  odpovedajúca spánková hygiena, kvalitný stres manažment, zdravá výživa, primeraná a pravidelná fyzická aktivita, kvalitné sociálne vzťahy a pod. Určite áno,  toto sú jednoznačne kľúčové prísady solídnej a stabilnej „základovej stavebnej dosky“ nášho zdravia. Toto je tá naša povestná povinná jazda pre zdravie. Musíme však urobiť ešte niečo „navyše“, urobiť našu „extra mile.“ Je totiž nutné „naplno aktivovať “ naše bunkové elektrárne – mitochondrie“, reštartovať ich energetickú kapacitu, zväčšiť ich počet a zároveň v prípade problémov – dysfunkčných mitochondrií, sa ich musíme rýchlo a účinne zbavovať, recyklovať ( autofágia) z dôvodu predchádzania chronických zápalov, ochorení. Je to tak, mitochondrie sú doslova „všemohúce“, preto horméza ( hormetické aktivity) je veľmi dôležitou, efektívnou zdraviu prospešnou intervenciou. Ak hovoríme o zdraví, zvyšovaní fyzickej a psychickej výkonnosti, začnime tu.

5 hlavných benefitov hormézy

1.Energia ( sme vitálnejší)

2.Prevencia ochorení

3.Výkonný mozog  

4. Dlhovekosť

5. Priaznivejšia telesná kompozícia ( …úbytok tuku poteší 😊 )

Žijeme doslova „pampers – kovým“ životným štýlom – všade sa presúvame autami, ak nám je chladno ihneď si zapneme vyhrievanie sedadiel, prípadne si už rovno nasadáme do našich nezávislým kúrením vopred predhriatych cestných korábov, vysedávame v prekúrenych  priestoroch, v lete naopak sa „primerane“ ochladzujeme. Ak sa cítime úplne na figu, po ruke máme vždy nejakú sladkú maškrtu, ktorá spoľahlivo stimuluje naše „ mozgové centrum odmeny, pôžitku a slasti “, ktoré nám namieša parádny koktejl šťastia – plný dopamínu, serotonínu, endorfínu,…Sme zase opäť v pohode, …na chvíľu.

Je to všetko príjemné, no žiaľ netrvá to večne. Štatistiky WHO hovoria jasnou rečou.

Naše telo, mozog potrebujú trochu nepohody, prospešného stresu – hormézy .Takto to máme nastavené v našej DNA. A nielen metaforicky, ale doslova. Náš „pampers – kový“ životný štýl nám prirýchlo skracuje naše teloméry, ktoré si môžeme predstaviť ako plastové konce na našich šnúrkach od topánok. Ak sú konce príliš malé alebo poškodené, naše šnúrky dlho nevydržia a obdobne je to s našimi telomérami na koncoch našich chromozómov – chránia náš genetický materiál pred rýchlou degradáciou, rýchlym stárnutím, smrťou.

Máme prirodzený potenciál žiť v plnom psychickom a fyzickom zdraví 100 a viac rokov, môžeme mať v pohode druhú, tretiu kariéru. Druhú, tretiu životnú partnerku, ak chcete“ – žartuje Dr. David Sinclair a s úplnou vážnosťou jedným dychom dodáva: „ prestaňme akceptovať našu zažitú predstavu o starnutí, kedy máme problém s mobilitou, sme odkázaní na pomoc okolia, dramaticky klesá naša mentálna sviežosť. Všetci môžeme začať už dnes. Všetci môžeme aktivovať naše gény dlhovekosti – sirtuíny, okamžite, často úplne jednoduchými zmenami nášho životného štýlu. Chce to trochu nepohody – hormézy“

V mnohých rozhovoroch, prednáškach nás nabáda, aby sme s potrebnými „lifestylovými“ zmenami začali už po 30ke. Kľúčom je „starať sa“ o naše mitochondrie, bunkové organely, bunkové elektrárne , top ochrancov nášho bunkového zdravia a energie. Vekom sa ich funkčnosť, kapacita, množstvo znižuje a preto je nevyhnutné ich efektívne a pravidelne „reštartovať.

Naučme sa pravidelne aplikovať hormézu, reštartujme mitochondrie.

5 hlavných benefitov:

1. Energia ( sme vitálnejší)

 Zdravý životný štýl a pravidelné systematické hormetické aktivity ( najjednoduchšími sú napr. šport – HIIT, posilňovanie, rôzne druhy pôstu, otužovanie, saunovanie,…) pomáha udržiavať naše  bunkové elektrárne ( mitochondrie) v plnom výkone – „dodávky energie sú plynulé a bezproblémové“ 🙂

2. Prevencia ochorení

„Houston, we have a problem!“

„Ak majú problém mitochondrie, my máme problém. Mitochondrie, mitochondriálna DNA, sú najcitlivejšie časti nášho tela“ – D. Wallace, Center for mitochondrial and epigenomic medicine, The children ´s hospital of Philadelphia, zdroj: Scientific American

  Dysfunkčné mitochondrie ovplyvňujú všetky orgány nášho tela: srdce –napr. nedostatočné zásobovanie orgánov krvou, mozog – máme problémy s kognitívnymi schopnosťami, emočnou stabilitou, depresiami. Máme ťažkosti s trávením, prípadne potravinou intoleranciou, pečeň, obličky nefungujú správne. Máme bolesti svalov, svalové krče. Problémy sa odrážajú aj na kvalite, presnejšie na nekvalite našej pokožky,…

3. Výkonný mozog

Pre nášho generálneho riaditeľa, CEO, sú funkčné mitochondrie základom pre optimálne fungovanie, správne procesovanie informácií. Sme emočne v pohode, nemáme výkyvy nálad, depresie,…

„Stav našich mitochondrií je pravdepodobne tým chýbajúcim článkom vysvetľujúcim súvislosť medzi našou psychikou a rôznymi zápalmi, neurologickými ochoreniami.“  – M. Picard,  behavioral medicine in psychiatry and neurology – Columbia University, Scientific American

Nefunkčné mitochondrie spôsobujú oxidatívny stres, čo môže viesť k zápalom a spôsobovať depresie

4. Dlhovekosť – viď úvodná citácia ( D. Sinclair)

5. Priaznivejšia telesná kompozícia ( …úbytok tuku poteší 😊 ).

Pravidelný pohyb v rôznych formách, kombináciách ( HIIT, SIT, silové tréningy, kalistenika, crossfit, beh, bicykel, plávanie, prechádzky,…) + napr. pravidelné prechodné hladovanie + otužovanie + rôzne formy dýchania sa jednoznačne podpíšu pod funkčnejšiu a „estetickejšiu“  telesnú schránku 🙂

Naše telo, myseľ potrebujú trochu nepohody !

…naše mitochondrie.

V nasledujúcom príspevku –  výber TOP hormetických aktivít 🙂